Svatý Jan pod Skalou

22. listopadu 2008 v 18:02 |  Zvláštní místa v ČR
Jedním z nejnavštěvovanějších míst Českého krasu je malebná vesnice Svatý Jan pod Skalou obklopená loukami a lesy, které se vypínají na vysokých skalách.
Legendy vyprávějí o tom,že když se rozkřikly zprávy o smrti poustevníka Ivana,přicházelo k jeskyni mnoho zbožných lidí,aby se za světce modlili.Nato ovšem navazují i zprávy o příchozích slepých,hluchých i chromých,kteří z jeskyně odcházejí uzdraveni.Bylo za jejich vyléčením požití křišťálově čisté vody z léčivého pramene sv.Ivana?
V dobách kněžny Ludmily prý žil jistý poustevník Ivan.Podle pověstí má někdy mezi lety 850-900 obývat jeskyni na Berounsku,kde se dnes nachází vesnička Svatý Jan pod Skalou.Ač prý není nikdy oficiálně prohlášen za svatého,mnoho lidí o něm přesto mluví jako o svatém Ivanovi-prvním českém poustevníkovi a také prvním českém světci.Údajně jeskyni obývali zlí duchové,s nimiž se Ivan pokusil bojovat.Když už chtěl boj vzdát a jeskyni opustit,zjevil se mu sv.Jan Křtitel a věnoval mu dřevěný kříž.Tím pak Ivan všechny zlé démony vyhání a jeskynní sluj se stává jeho novým domovem na dalších desetiletí.Přežil tu prý víc než čtyřicet let.
Krátce před jeho smrtí má sluj v lesích objevit sám kníže Bořivoj I.,kterého sem přivádí laň,již kníže postřelil při lovu.Tuto divou laň prý dostal Ivan od Boha,aby mu dávala mléko.Když kníže vidí,že připravil poustevníka o zdroj obživy,zve ho k sobě na hrad Tetín.Zde se má Ivan několikrát setkat také s kněžnou Ludmilou.Proč se ale i přes veškeré naléhání knížete,aby zůstal na hradě,vrací Ivan do své jeskyně?Krátce nato prý umírá a kníže Bořivoj nechává v jeskyni zbudovat kapli sv.Jana Křtitele.Z přilehlé skály prýští pramen,z něhož měl pít i sv.Ivan a který ho údajně udržoval při síle.

V jeskyni se dodnes nachází kámen,v němž zůstaly otisky kolenou sv.Ivana,který zde klekával při svých modlitbách.K vidění je i ,,kamenné lože",tedy veliký kámen,na němž spával.Komínem v jeskyni prý zase vyletěl ďábel,s nímž zde Ivan bojoval.Lidé sem ovšem nepřicházejí jen proto,aby se podívali na tajemnou jeskyni.Každý,kdo do Svatého Jana pod Skalou zavítá,neopomene se napít vody ze zdejšího pramene,jejíž blahodárný vliv na lidské zdraví byl prý už několikrát potvrzen.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 P.Sedlák P.Sedlák | 22. listopadu 2008 v 18:54 | Reagovat

Hmm,tak o tom jsem myslím neslyšel,zajímavé.děkuji Corly.

2 Alžběta Alžběta | Web | 22. listopadu 2008 v 19:14 | Reagovat

Tak v tomhle nádherném kraji jsem ještě nikdy nebyla. Díky moc za hezké vyprávění a překrásné fotky, říkám si, že  jednou tyhle končiny musím navštívit, úplně jsi mě navnadila! :-)

A díky za pozdrav, bohužel jsi měla pravdu, dnes jsem zase byla celý den v práci a zítra jdu na noční. Sháníme pracovní síly, v tomto je to dlouhodobě špatné, lidi se hlásí, ale my je nemůžem bez kvalifikace vzít, tak sloužíme do roztrhání těla :-)))

3 simi simi | Web | 22. listopadu 2008 v 20:50 | Reagovat

Mám pro to místo slabost - je tam Akademie J.Škvoreckého - můj sen!

4 tetkapernikarka tetkapernikarka | Web | 22. listopadu 2008 v 23:54 | Reagovat

Ahoj Corly, nádherný kraj a k tomu i nádherné počteníčko,díky a pěknou neděli :-)

5 Eva* Eva* | Web | 23. listopadu 2008 v 10:42 | Reagovat

Ahoj Corly, ten kraj je překrásnej a příběh se mi moc líbí. U tebe i Zbyňka se vždycky dozvím spousty věcí, o kterých jsem neměla ani šajnu.

Krásnou neděli

6 Ivana Ivana | E-mail | Web | 23. listopadu 2008 v 16:25 | Reagovat

Tak to je teda krásné místo.

7 Ivana Ivana | E-mail | Web | 23. listopadu 2008 v 16:54 | Reagovat

Ahoj Corly,zkus se zeptat na tavné pistole třeba v Kauflandu,nebo v Baumaxu nebo nějaké elektře,my jsme jí totiž dostali.

8 jana jana | E-mail | Web | 23. listopadu 2008 v 18:42 | Reagovat

Ahoj Corly,je hezké,že jsi sem dala zrovna toto.Je to poblíž mé rodné vísky,kde měla chatu i herečka Hana Vítová,ale protože se jí asi nezdál název CHrustenice dost dobrý,tak každému tvrdila,že má chatu ve Svatém Jáně.Je tam ale opravdu moc krásně.Díky,že jsem se mohla na Svatý Ján podívat u tebe.Už jsem tam dlouho nebyla,i když to není zas tak daleko.Pa...

9 corly corly | 23. listopadu 2008 v 21:16 | Reagovat

Jani,jsem ráda,že tě to tak potěšilo,super!:-)To jsem vůbec nevěděla,že Chrustenice jsou hned vedle.:-)To víš,jsem z druhé strany republiky.

Ivi,díky...!!!!

Běti,mě to taky navnadilo,tam bych se moc ráda podívala....

10 Eva* Eva* | Web | 23. listopadu 2008 v 21:55 | Reagovat

Taky jsem odskočila, abych popřála dobrou noc a hezké sny.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.